Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De relatie tussen hulpverlener en zorgvrager is in de zorg cruciaal. Om met gevoelens van onmacht om te gaan en herstel echt te bevorderen, is er nood aan onvoorwaardelijk vertrouwen. Maar terwijl het werk van de hulpverlener vandaag steeds meer in cijfers, grafieken en protocollen wordt gegoten, komt het dagelijks contact met de zorgvrager onder druk te staan.Het respectboek voor de zorg legt stapsgewijs uit hoe hulpverleners in een complexer wordende zorg toch ruimte en tijd kunnen maken voor oprechte interactie. Op basis van hun decennialange praktijkervaring tonen ze aan dat de moeilijkste situaties niet steeds moeten leiden tot onbegrip en frustratie, maar net ruimte bieden voor een menselijke omgang. Dit boek is een must voor elke hulpverlener die respectvol wil omgaan met zorgvragers en met een vernieuwde blik aan de slag wil.(bron: https://www.academiapress.be/nl/het-respectboek-voor-de-zorg)
Respect --- Gezondheidszorg --- 603.1 --- patiënt-verpleegkundige relatie --- Patiënt-verpleegkundige relatie --- 614.22/32 --- preventieve gezondheidszorg --- Nursing --- gezondheidszorg --- verpleegkunde --- cliënt-hulpverlener relatie --- geestelijke gezondheidszorg --- ggz --- Hulpverlening --- hulpverlening --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- zorg --- 364.044 --- Cursus bachelor in de Verpleegkunde --- Medical care --- Bachelor in de verpleegkunde
Choose an application
Verpleegkunde ; processen --- Kwaliteitszorg ; gezondheidszorg --- Nursing --- fixeren (zorg) --- geriatrische verpleegkunde --- patiënt-verpleegkundige relatie --- psychiatrische verpleegkunde --- verpleegkundig beroep --- verpleegkunde --- richtlijnen (zorg) --- PXL-Healthcare 2014 --- ethiek --- dilemma --- stappenplan --- Heracleitos-methode
Choose an application
Provocaties, bedreigingen, manipulatief en agressief gedrag: als hulp-, zorg- of dienstverlener kom je er regelmatig mee in aanraking. Naast veiligheidsmaatregelen in algemene zin, gaat het bij de hulpverlening ook om de vraag: Hoe bied je professionele hulp aan je cliënt in een agressieve of zelfs gewelddadige situatie, zonder je eigen veiligheid uit het oog te verliezen? Omgaan met agressie geeft inzicht in vormen van agressie en geweld en het ontstaan van agressie. Vier aandachtspunten staan hierbij centraal: leren omgaan met (eigen) agressie leren herkennen van agressiepatronen bij een cliënt ontwikkelen van vaardigheden in het omgaan met agressief gedrag begeleiden van een cliënt bij het leren omgaan met agressie Praktijkvoorbeelden en suggesties maken duidelijk hoe escalatie van geweld kan worden voorkomen en hoe een ontstane acute geweldsituatie zonder tegengeweld kan worden beëindigd. Omgaan met agressie is bestemd voor verpleegkundigen, begeleiders, hulpverleners en sociotherapeuten. Nieuw in deze achtste druk Ten opzichte van de zevende druk is de tekst herzien en zijn enkele termen en begrippen verduidelijkt of genuanceerd. Dit heeft geleid tot het toevoegen van een schematische weergave over de werking van het geheugen met betrekking tot waarneming en herinnering. Een ander toegevoegd schema betreft negatieve en positieve schakeringen in emotionaliteit. De aandachtspunten met betrekking tot gedwongen opname in Nederland en België zijn geactualiseerd. Omgaan met agressie besteedt tevens aandacht aan: het voorkomen van agressie en geweld door het tijdig opvangen van signalen de verschillende vormen van agressie waarmee je in aanraking kunt komen bij het begeleiden van zelfstandig wonende cliënten, zoals stalking, mishandeling, seksuele intimidatie en gijzelingsachtige omstandigheden opvattingen over de verwerking van schokkende en heftig emotionele gebeurtenissen.
Social problems --- Social welfare methods --- Hygiene. Public health. Protection --- Nursing --- geweldbeheersing --- manipulatie (psychologie) --- geweld --- gezondheidszorg --- psychiatrische verpleegkunde --- zelfverminking --- agressie --- patiënt-verpleegkundige relatie --- moeilijke patiënten --- Agressie --- Agressiviteit --- Conflicthantering --- Geweld
Choose an application
OmschrijvingDe kracht van de kenniseconomie ontstaat uit samenwerking en kennis delen. Men bereikt samen meer dan alleen. Maar hoe gaat dat in praktijk? Wat is er voor nodig om samenwerking tot een succes te maken? Nieuwerwets verbindend werken ondersteunt professionals hierin. Het boek biedt handvatten en inspiratie voor hedendaagse professionals om vernieuwing in de zorg en zekerheidswereld vorm te geven. In Nieuwerwets - verbindend werken doen de pioniers op dit gebied vele interessante cases uit de doeken. Het boek gaat o.a. in op de volgende onderwerpen:· Verhoudingen veranderen, nieuwe rollen ontstaan· Vraaggestuurd werken en presteren· Vraaggestuurd werken en presteren· Samenwerken met cliënten en patiëntenBent u werkzaam in de zorg, de sociale zekerheid of in gemeenteland en geïnteresseerd in klantgericht werken?
Sociology of organization --- Hygiene. Public health. Protection --- organisatiemanagement --- vraaggestuurde zorg --- zorgsector --- patiënt-verpleegkundige relatie --- case management --- ervaringsleren --- participatie --- cliënt-hulpverlener relatie
Choose an application
Stel, je werkt als verpleegkundige in een psychogeriatrisch verpleeghuis. Een vrouw vindt dat haar dementerende moeder te weinig persoonlijke aandacht krijgt. Ze zegt dat jij en je collega's haar moeder vaak te lang laten wachten voordat ze naar de wc wordt gebracht. Jij vindt deze kritiek onterecht, want je weet dat jij en je collega's jullie best doen, maar je wilt geen ruzie veroorzaken. Hoe kun je het beste reageren?1. Bronnen van kritiek2. Drie manieren van reageren3. Strategie 1 - Het familielid ontwapenen4. Strategie 2 - Probeer door de bril van het familielid tekijken5. Strategie 3 - Aandacht tonen voor gevoelens van het familielid6. Strategie 4 - Vragen naar verwachtingen7. Strategie 5 - Eigen kijk op de zaak geven8. Strategie 6 - Eigen gevoel verwoorden9. Strategie 7 - Eigen verwachtingen of oplossing verwoorden10. Strategie 8 - Er samen uit proberen te komen11. Strategie 9 - Afspraken nakomen12. Toepassen van de strategieën13. Hoe kritiek te voorkomen
Nursing --- kritiek --- communicatievaardigheden --- sociale vaardigheden --- verpleegkunde --- agressie --- 613.48 --- familiebegeleiding --- patiënten --- 613.47 --- conflicthantering --- familieparticipatie --- inspraak (democratisering, overleg) --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- psychosociale zorg en de klinisch psycholoog in het ziekenhuis --- (zie ook: informed consent) --- 324 --- arts-patiënt-verpleegkundige relatie --- communicatie --- familie --- patiënt-verpleegkundige relatie --- zorginstellingen --- Ouderenzorg.
Choose an application
Presentie en andere vormen van aandachtige en menslievende zorg maken momenteel opgang: ze bieden theoretisch en praktisch een uitweg uit een al te bedrijfsmatig ingerichte en haastige zorg die bovendien met talloze regels en protocollen kort wordt gehouden. Daar gaat kwaliteit verloren die behouden blijft als zorg óók ontwikkeld wordt vanuit relationeel denken en de wil om werkelijk aan te sluiten bij het leven van wie op zorg is aangewezen. Presente zorg is niet verstrikt in zijn eigen logica, maar biedt ruimte en is er ook op uit de ander te eren, te erkennen en te bergen in hartelijkheid. In dit boek onderzoeken Prof. Mieke Grypdonck (verpleegkunde) en Prof. Andries Baart (presentie) wat de presentiebenadering kan betekenen voor de verpleegkunde en voor tal van verpleegkundige specialismen. Dat levert een fascinerende verkenning op: veel kan anders en beter. Maar dat vergt soms een grondige herbezinning, onder meer over de vraag waar het vak van verpleegkundige ook alweer om draait. Of wat lijden is en hoe de verpleegkundige zich daarop betrekken kan. Hoe zij nabij kan zijn en kan verplegen vanuit begrip voor iemands leefwereld, cultuur en verlangens zonder de harde eisen van het vak terzijde te laten.
Verpleegkunde --- Presentie. --- Nursing --- presentie --- patiënt-verpleegkundige relatie --- verpleegkundig beroep --- patiëntenbegeleiding --- verpleegkundige opleiding --- Presentie --- Euthanasie --- Psychiatrie --- 616-083 --- 613 --- patiënten --- verpleegkunde --- 616-083 Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- 613.48 --- presentietheorie --- 616.083.5 --- Patiënt-verpleegkundige relatie --- Theorieën van de verpleegkunde --- verpleegkundig beroep (gez) --- verpleegkundige specialismen (gez) --- verpleegkundige zorg --- armoede (kansarmoede) --- beroepsprofiel (beroepsbeeld) --- beroepsuitoefening --- diabetes mellitus (suikerziekte) --- dialyse (hemodialyse, nierdialyse) --- kwaliteitsbewaking (audit) --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- psychiatrische verpleegkunde --- spoedgevallen --- transculturele verpleegkunde --- verpleegkwaliteit --- Psychosociale zorg in het ziekenhuis --- (zie ook: alvleesklier, insuline) --- Sociale wetenschappen --- Communicatie --- Diabetes mellitus --- Sociale wetenschap
Choose an application
Hoe motiveer je een patiënt tot een gezondere leefstijl? En hoe versterk je het vermogen van een patiënt om de regie te voeren over zijn eigen gezondheid? Dat zijn twee belangrijke onderwerpen die in Gezondheidsbevordering en zelfmanagement worden besproken.In dit boek wordt gezondheid op micro-, meso- én macroniveau bekeken. De eerste twee hoofdstukken bespreken verschillende visies op gezondheid, gezondheidsrisico's en factoren die de volksgezondheid beïnvloeden. In de volgende hoofdstukken ligt het accent op preventie, gezondheidsbevordering en zelfmanagement van de patiënt, waarbij Intervention Mapping het uitgangspunt is van de gehanteerde systematiek. Andere onderwerpen die aan bod komen zijn chronische gezondheidsproblemen, het sociale netwerk van de patiënt, problematiek rond verwerking, en eHealth, maar natuurlijk ook de relatie tussen de verpleegkundige en de patiënt, en de rol van de verpleegkundige als gezondheidscoach. Nieuw in deze editie zijn een training bevorderen van zelfmanagement en een training de verpleegkundige als gezondheidscoach. Een belangrijke aanvulling is de onlineleeromgeving met links, leervragen en samenvattingen.
Nursing --- verpleegkunde --- preventieve gezondheidszorg --- coaching --- patiëntenvoorlichting --- paramedische beroepen --- zelfsturing --- gezondheid --- gezondheidsbevordering --- gezondheidspromotie --- Preventieve gezondheidszorg --- Gezondheidsvoorlichting --- PXL-Healthcare 2016 --- gezondheidsvoorlichting --- patiënt-verpleegkundige relatie --- gezondheidseducatie --- Volksgezondheid --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Gezondheidsbevordering --- 602.1 --- zelfmanagement --- Gezondheidsopvoeding (gezondheidsvoorlichting) --- Gezondheidsopvoeding --- Gezondheidspromotie --- Perinatale zorg --- Voorlichting --- Voeding --- Communicatietheorie
Choose an application
De psychiatrisch verpleegkunde is een veeleisend vak. In functie van het opnemen van de rol van verantwoordelijk verpleegkundige zijn de verwachtingen hooggespannen, een grote variëteit aan competenties is noodzakelijk. Een vakkundige heeft een basis aan talent en ontwikkelt zich verder door opleiding, ervaring en samenwerking met een leerbegeleider. Eén van de belangrijke uitdagingen voor de verantwoordelijke verpleegkundige is het voortdurend bewaken van de balans tussen (schijnbaar) tegengestelde processen: professioneel én persoonlijk geëngageerd zijn, veiligheid bieden én kansen geven, afstand bewaren én nabij zijn,? Bovendien vraagt het ook een persoonlijk in-balans-zijn. De psychiatrisch verpleegkundige kan daarom getypeerd worden als vakkundig in balans. Dit boek gaat in op de inhoud van de processen van patiëntentoewijzing en hun betekenis voor de patiënt en de verpleegkundige. Enerzijds worden de kernattituden, processen en instrumenten van patiëntentoewijzing beschreven, anderzijds wordt een gedetailleerd competentieprofiel voor de verantwoordelijk verpleegkundige gepresenteerd.
Psychiatrische verpleegkunde --- psychiatrische verpleegkunde --- verpleegkundig beroep --- 606.84 --- psychiatrie --- verpleegkunde --- competenties --- geestelijke gezondheidszorg --- patiëntentoewijzing --- professionalisering --- professionalisering (gez) --- psychiatrische verpleegkunde (gez) --- Psychiatrie --- Verpleegkunde --- beroepsuitoefening --- competenties (beroepsbekwaamheid) --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- Psychiatrische verpleging --- psychiatrische verpleging --- 613.22 --- anamnese --- kwaliteitsbewaking --- verpleegkundige anamnese --- verpleegkundige diagnose --- verpleegkundige interventies --- verpleegkundig onderzoek --- Psychiatric nursing --- departement Gezondheidszorg 10
Choose an application
In "Palliatieve zorg door verpleegkundigen" wordt een overzicht gepresenteerd van deze zorg in Nederland en Vlaanderen. Een keur van deskundigen staat op heldere wijze stil bij wat palliatieve zorg is, de geschiedenis, de huidige organisatie, de inhoud ervan, en bij de verschillende moeilijke beslissingen aan het levenseinde. Zij belichten uitgebreid de inhoud van de zorg en de samenwerking met andere professionals, zoals artsen, geestelijk verzorgers, psychiaters en psychologen. In een apart hoofdstuk wordt ingegaan op de palliatieve zorg voor specifieke groepen, zoals kinderen, mensen met dementie, psychiatrische patienten en mensen uit andere culturen.
Palliatieve zorg --- Palliatieve zorgen --- palliatieve zorgen --- verpleegkunde --- 603.2 --- Nederland --- Vlaanderen --- dementie --- kinderen --- mentaal gehandicapten --- psychiatrie --- stervensbegeleiding --- Palliatieve zorgen (hospice, terminale zorgen) --- 605.7 --- Dementie --- Kinderen --- Patiënten --- Stervensbegeleiding --- Verpleegkunde --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- Medische en paramedische stervensbegeleiding - Palliatieve zorgen --- (zie ook: dood, euthanasie, palliatieve zorgen, rouw, terminale zorgen) --- Nursing --- verpleegkundige interventies --- departement Gezondheidszorg 11 --- Professional ethics. Deontology
Choose an application
Verpleegkundige gespreksvoering behandelt verschillende vaardigheden die laten zien hoe je als verpleegkundige kunt luisteren, waarbij je de ander ruimte biedt om zijn verhaal te doen en tegelijk sturing geeft aan het gesprek. Daarnaast bevat het casuïstiek die zicht geeft op de persoonlijke toepassing in de verpleegkundige beroepspraktijk. De beschreven gespreksvormen en methodieken zijn actueel voor deze praktijk.Naast het boek is er een website beschikbaar die verdieping geeft aan de behandelde thema's.Het boek is een geheel herziene druk van het 'Basisboek Verpleegkundige gespreksvoering' en bestaat uit drie delen. Deel 1 gaat in op houdingsaspecten bij communicatie, in deel 2 worden gespreksvaardigheden uitgewerkt en in deel 3 zijn diverse gespreksvormen en methodieken beschreven. De structuur binnen de delen is verbeterd en de inhoud is geactualiseerd met toevoeging van een aantal geheel nieuwe hoofdstukken, onder meer over culturele aspecten, shared decision making, CanMEDS-rollen, oplossingsgerichte benadering, familiegesprekken, risico's taxeren en het zorgen delen-gesprek.
Gesprekstechnieken ; gezondheidszorg --- Communicatie ; gezondheidszorg --- Sociale vaardigheden ; verpleegkunde --- Nursing --- Mass communications --- interpersonele communicatie --- mondelinge communicatie --- communicatie --- arts-patiënt-verpleegkundige relatie --- verpleegkunde --- 613.3 --- gesprekstechnieken --- luisteren --- patiëntenbegeleiding --- sociale vaardigheden --- verpleegkundige communicatie --- 305.8 --- 499.4 --- gespreksmodellen --- gespreksvaardigheden --- luistervaardigheden --- verpleegkundig beroep --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Communicatie --- Mondelinge communicatie --- Gesprekstechnieken --- Verpleegkunde --- Gesprekstechniek
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|